העברת בעלות דירה, איך מתבצע ההליך ברשם המקרקעין?
דרגו את המאמר |
|
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5 |
השלב האחרון בעסקת מכר הוא העברת הזכויות על הדירה בטאבו משמם של המוכרים על שמם של הרוכשים. לאחר חתימה על חוזה למכירת דירה, על המוכרים להעביר לקונים מסמכים המעידים על ביצוע המכירה והעברת הזכויות בנכס לקונים בלשכת רישום המקרקעין.
כדי להעביר בעלות על דירה בטאבו או במינהל מקרקעי ישראל, יש לפעול על פי פרוטוקול קבוע בצירוף מסמכים אשר מאמתים את עסקת המכר ומעידים על הסדרת תשלומים לרשויות המס ולעירייה למתן אפשרות לבצע את העברת בעלות דירה בטאבו.
בדרך כלל, רישום העסקה בטאבו מתבצע רק לאחר שהעסקה הושלמה. כלומר, לאחר שהמוכרים קיבלו את התמורה על פי הסכם רכישת הדירה ונמסר לידי הרוכשים מפתח לדירה. האחריות לרישום הזכויות מוטלת על הרוכשים, אולם כדי לוודא שלא ייגרם נזק לקונים כתוצאה מעיכוב העברת הבעלות על שמם, מקובל לקבוע בהסכם המכר כי התשלום האחרון יועבר רק לאחר שהמוכרים יסדירו את כל האישורים הרלוונטיים.
הגשת בקשה ללשכת רישום המקרקעין
כדי להעביר בעלות על דירה על הקונה לחתום על ייפוי כוח לעורך דין העוסק בדיני מקרקעין כדי שיוכל ללוות את רישום הבעלות. עורך הדין יפנה אל לשכת רישום המקרקעין הרלוונטית, המטפלת בנדל"ן באזור הגיאוגרפי המסוים, ויגיש את הבקשה להעברת הבעלות.
אל הבקשה יש לצרף מסמכים שונים, כולל: הסכם מכר, צילומי תעודת זהות של הצדדים, שטר משכנתא, אישורים מהרשויות המקומיות וכדומה. לאחר הגשת המסמכים יטפלו פקידי לשכת רישום המקרקעין בבקשה באופן מדוקדק ויסודי. ביצוע הרישום נערך על ידי עורך הדין מטעם הקונה באמצעות המסמכים שהועברו אליו על ידי עורך הדין של המוכר, לאחר תשלום יתרת התמורה.
שטר משכנתא לרישום דירה
יש להגיש לרשם המקרקעין שטר מכר הדירה חתום על ידי המוכר והקונה, ואם יש משכנתא או הערת אזהרה על הנכס יש להגיש את שטר המשכנתא. שטר זה נחוץ כאשר רושמים את הדירה בעת קנייתה ומוסיפים אזהרת משכון לטובת הבנק שנתן את ההלוואה. בכל שינוי בעלות על הדירה או שינוי סכום המשכנתא, מוסרת אזהרת המשכנתא מנסח הטאבו, וכן בסיום כל התשלומים ולאחר שהבעלות על הדירה נרשמת על שמו של הקונה.
לאחר הגשת שטר המשכנתא לרשם המקרקעין, כאשר הוא חתום על ידי בנק המשכנתאות וחתימת נוטל ההלוואה, מתחייב הקונה לעמוד בהחזרי המשכנתא, ואם לא יעמוד בתשלומים הבנק יכול לקחת ממנו את הדירה ולהעביר אותה על שמו.
אישורים מהרשויות לרישום זכויות
נוסף על כך, יש להעביר לרשם המקרקעין אישור מס שבח, המעיד על כך שהמוכרים שילמו את כל החובות למס שבח, או אישור על פטור ממס שבח אם הם לא חייבים בתשלום המס. יש לצרף אישור מהמועצה המקומית המעיד על כך שאין חובות ארנונה, מים וביוב שלא שולמו. כמו כן, יש להמציא אישור מהוועדה לתכנון ובנייה המאשר שאין חובות על היטלי השבחה ואישור תשלום מס רכישה מצד הקונים, כאשר הם אינם זכאים לפטור מס רכישה. יש לצרף גם אישור תשלום אגרת רישום.
הרישום בדרך כלל מתבצע במספר שלבים ולא באופן חד פעמי כדי למנוע עלויות כספיות לא צפויות. הרוכשים נדרשים לוודא כי לא קיימים חובות נוספים מעבר לאישורים שהם נדרשים להציג לצורך העברת הזכויות, כמו חובות לחברת חשמל, גז, דמי ועד בית וכדומה, כדי שלא יחויבו בעתיד בחובות שהותירו המוכרים.
עד שהושלמה העברת הזכויות במלואה, מקובל לרשום הערת אזהרה לטובת הרוכשים, במטרה להבטיח את המשך העסקה. רישום הערת האזהרה מתבצע תמורת העברת תשלום ראשון משמעותי לידי המוכרים.
משמעות רישום דירה בטאבו היא שהרוכש נרשם כבעל הזכויות עליה בלשכת רישום המקרקעין. מדובר בפעולה האחרונה שמסכמת את כלל הצעדים שנעשו לפני כן בעסקה, כמו בדיקתה הפיזית ומעמדה המשפטי, סיכום התשלומים וחתימה על חוזה המכר. רישום הדירה בטאבו מיועד גם להעברת זכויות מקרקעין במסגרת העברה ללא תמורה, כמו בעת גירושין או העברת דירה בין קרובי משפחה, למרות שמדובר בהליך קצר ופשוט יותר הדורש פחות מסמכים.
רישום הזכויות בדרך כלל לא מבוצע במקום והתיק אשר מופקד לרישום מבוצע בתוך ימים ספורים. לאחר רישום הזכויות בטאבו מחוזרים שטרות המכר החתומים על ידי לשכת רישום המקרקעין לידי עורך דינו של הקונה. כאשר נרשמה משכנתא על הנכס, שולחת לשכת רישום המקרקעין גם עותקים של שטרי המשכנתא חתומים על ידה, והקונה נדרש להמציא עותק של שטרי המשכנתא והמסמכים הנלווים לבנק למשכנתאות.