www.what2do.co.il

התנגדות לשמאי מכריע בעקבות ניגוד עניינים ובקשה לעיכוב השמאות

דרגו את המאמר

התנגדות לשמאי מכריע בעקבות ניגוד עניינים ובקשה לעיכוב השמאות

עיכוב שמאות מכרעת בעקבות ערעור על זהות השמאי

 

האם התנגדות למינוי שמאי שלא מרשימת השמאים המכריעים (לפי תיקון 84 לחוק התכנון והבנייה) מהווה עילה לעכב את השמאות עד להכרעה בסוגיית ההתנגדות? מחלוקת אשר זהו עניינה הונחה לפתחו של בית המשפט העליון.

 

באפריל 2001, אושרה ברמת השרון תוכנית מתאר 446. בעקבות אישורה של התוכנית, ובהתאם לסעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, הוגשו לא פחות מכ-120 תביעות פיצויים על ידי חמש קבוצות דיירים. הוועדה המקומית לתכנון ובניה דחתה את התביעות. לאחר דחיית התביעות, קבוצות הדיירים הגישו עררים בעניין לוועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב. במסגרת הדיון בוועדת הערר, הוחלט על מינוי שמאי מכריע בנוגע לסוגיות השמאות אשר עלו במחלוקת בין הצדדים.

 

 עם זאת, משימת מינוי השמאי המכריע התבררה כמשימה לא פשוטה כלל ועיקר. לא פחות משלושה שמאים מונו ועזבו את תפקידם בשל ניגודי עניינים שונים. נוכח הקשיים במינוי השמאי המכריע, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה פנתה לוועדת הערר וביקשה כי ימונה שמאי מכריע מרשימת השמאים המכריעים לפי סעיף 203ג' לחוק התכנון והבנייה. יודגש כי עסקינן ברשימה בה נכללים שמאים מכריעים אשר ייעודם לסייע במקרים כגון דא.

 

וועדת הערר דחתה את הבקשה הנ"ל ומינתה שמאית נוספת. עם זאת, חיש קל עלו גם קשרים שונים בין השמאית האחרונה לבין חלק מהצדדים. וועדת הערר דחתה את הסתייגויותיה של הוועדה המקומית ממינוי השמאית, ועל החלטה זו הוגשה עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב.

 

בית המשפט דחה את העתירה. בפסק הדין נקבע כי "למרות שטענות הוועדה המקומית העלו קשיים מסוימים, ואף על פי שייתכן והיה ראוי למנוע שמאי מכריע מרשימת השמאים המכריעים, אין לקבוע כי מערכת הנסיבות במקרה דנן הצביעה על ניגוד עניינים או מידה מסוימת של תלות עסקית". אי לכך, נקבע אפוא כי החלטת וועדת הערר במינוי השמאית לא חרגה ממתחם הסבירות.

 

הגשת ערעור ועיכוב השמאות

 

הוועדה המקומית הגישה ערעור על פסק הדין של בית המשפט לעניינים מינהליים. כמו כן, במקביל הוגשה בקשה זמנית לסעד אשר יעכב את השמאות המכרעת עד להכרעה בערעור. זוהי הבקשה דנן. במסגרת הבקשה, הוועדה המקומית טענה כי מדובר בערעור בעל סיכויים גבוהים וזאת משום שבית משפט קמא שגה כאשר מינה שמאית מכריעה בניגוד לתיקון 84 לחוק התכנון והבנייה, וזאת למרות שהתיקון המדובר לא חל על התוכנית מושא העתירה.

 

כמו כן, נטען כי בית המשפט לעניינים מינהליים לא העניק מספיק משקל לניגוד העניינים אשר עלול לנבוע מפעילותה המשותפת של השמאית המדוברת עם באי כוח הצדדים להליך. הודגש כי השמאית תייצג בעת ובעונה אחת בעלי דין בתביעות הפיצויים אשר תביעותיהם עוסקות בסוגיות זהות לסוגיה דנן.

 

במקרים בהם בית המשפט מתבקש להעניק לצד סעד זמני בזמן תקופת הערעור, שומה עליו לבחון את הסוגיה במבחן כפול. עליו לעמוד על סיכויי הערעור מחד, ועל מאזן הנוחות מאידך. באשר לסיכויי הערעור, בית המשפט קבע כי אכן מדובר בשאלה משפטית ראויה לדיון.

 

"מעבר לסוגיות הנוגעות לניגוד העניינים הלכאורי, יש בהחלט מקום לדון בשאלה האם היה זה נכון למנות שמאי מרשימת השמאים המכריעים, ברוח תיקון 84 לחוק, אם לאו", נכתב בפסק הדין. בית המשפט קבע כי המבקשת עמדה גם בנטל להוכיח את חשיבות הסעד מבחינת מאזן הנוחות. "סיכויי הערעור במקרה זה אינם מבוטלים", נכתב בפסק הדין, "אי לכך, סביר להניח שלא יהיה זה נכון, מבחינה מעשית ומבחינת השקעת זמן ומשאבים, לנהל הליך שמאות מכריע אשר ייתכן ויבוטל במסגרת קבלת הערעור".

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן

 


מאמרים נוספים בתחום

תכנון ובניה - מהי בניה ?

החוק קובע כי בעוד שבנייה בתוך הבית פנימה איננה בגדר בנייה המחייבת היתר בנייה – והיא מותרת, הרי שכל בנייה ואף תיקון או שיפוץ הבית מבחוץ – אסורה ... 

תכנון ובנייה - בקשה לביטול כתב אישום

בניגוד לענישה ללא הרשעה כאן מבקש הנאשם כי המאשימה תחזור לחלוטין מכתב האישום נגדו ללא כל סנקציה שהיא ותוך מחיקתה ומשיכתה מביהמ"ש.  

תכנון ובנייה - טענות הגנה

סגרת מרפסת? כבר בנית? הוגש נגדך כתב אישום? איך מתמודדים ... 

תכנון ובניה - בקשה להארכת מועד, דחיית דיון

לעיתים דחייה מוצדקת עניינית בהיות המדובר בהליך מתקדם בהוצאת ההיתר והנאשם מבקש להגיע לדיון הקרוב כשהיתר כבר בידיו.  

תכנון ובנייה - תלונת אזרח על מפגע חורג, כתב אישום

הלשנות – מה לעשות, הן המקור, בהרבה מיקרים להגשת כ. אישום. הפקחים מידגמית, ביקורות, בהעדר כח אדם אינם מסוגלים לראות הכל ... 

תכנון ובניה - ייצוג ע"י עורך דין - בית משפט

ייצוגך ע"י עו"ד פוטר אותך בדר"כ מהצורך בהופעה ונהוג (הגם שהדבר תלוי בשופט) בנוסף ליפוי כח מחתימך על בקשה לשפיטה בהעדר.  

תכנית מתאר ארצית, מחוזית, מקומית

המועצה הארצית רשאית להורות על עריכת תכנית המיתאר הארצית חלקים חלקים לפי שטחים שונים של המדינה או לפי הענינים שהם נושא התכנית, ודין כל חלק כאמור כדין תכנית המיתאר הארצית.  

חלוקת או איחוד מגרשים, קרקעות

הופקדה תכנית לחלוקה חדשה, יעביר יושב-ראש מוסד התכנון שהפקיד את התכנית העתק ממנה ללשכת רישום המקרקעין הנוגעת בדבר, ורשם המקרקעין ירשום הערה על יד כל חלקה רשומה העשויה להיפגע על ידי התכנית. 

עבודות טעונות היתר, שימוש חורג ומתי נקבל הקלות

לא יעשה אדם אחד מאלה ולא יתחיל לעשותו אלא לאחר שנתנה לו הועדה המקומית או רשות הרישוי המקומית, לפי הענין, היתר לכך ולא יעשה אותו אלא בהתאם לתנאי ההיתר 

מה אומר חוק התכנון והבניה על הפקעות מגרשים ושטחים?

הועדה המקומית רשאית, בכל עת לאחר תחילת תקפה של תכנית מיתאר מקומית או של תכנית מפורטת, להפקיע מקרקעין בתחום התכנית, כשהפקעתם דרושה, לדעת הועדה המחוזית, למטרה ציבורית שלה נועדו בתכנית האמורה 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.